M/Y In-Ka skärgårdens drottning

1929 gick Sixtern Vetterlein och Gunnar Vahlund till Ruben Östlund för de ville ha varsin båt. Ruben ritade och Sixten och Gunnar sökte ett varv för att bygga båten. Det fanns vid tillfället ingen i Stockholms närhet som klarade av att bygga bägge båtarna på en säsong så In-Ka (dåvarande El-Si) fick byggas på Gräddö Varv och El-Gun på Rosätra varv. Dagen för midsommarafton 1930 så sjösattes bägge båtarna.

 

In-Ka har haft 5 tidigare ägare med bl.a. Generalkonlul Einar Helsén, grundare av Bil o Truck nuvarande Bilia. Båten ägdes under en period av J-A Franzén tillsammans med sonen John Franzén. En dag när de båda herrarna inte var så överens så sade John att han skulle ut med båten till kvällen var på fadern drog till med.

 

- "Din halva av båten kan du göra vad du vill med men min halva skall ligga kvar vid bryggan".

 

För att inte tala om ägaren Mikael Byström som bytte motor i båten till en Cummins Diesel på 240hk med en toppfart på 18 knop och en marsfart på 15 knop. På frågan varför så brottom så svarar han.

 

- "Men för h-vete Ola, man kan inte ha en båt där man måste titta på samma träd i 5 minuter varje gång  man är ute"

 

Jag tackar coh tar emot, det är en fantastisk motor.

 

Men vi skall inte avslöja allt här, vill ni höra mer så beställ en tur så skall jag berätta.

MY In-Ka

Drottningatan 50

591 27Motala

info@myinka.se

0709-11 69 21